Anna, content agency leader, 30, happy minimalist.

Čik aneb Jízdenky do Tramtárie (recenze)

Čtrnáctiletý outsider Maik, hlavní hrdina a vypravěč, se ocitne na začátku školních prázdnin v nezáviděníhodné situaci. Jeho tajná láska ho nepozve na oslavu narozenin, jeho máma, alkoholička, odjíždí na odvykací kúru a táta se vypraví se svou mladou sekretářkou prosouložit služební cestu. Zůstává sám a aby prožil jedno nezapomenutelné dobrodružství, musí překonat svou stydlivost a dát se všanc akčnímu ruskému přistěhovalci Andreji Čichačovi. A že to bude jízda!

Skvělá roadbook (podle vzoru roadmovie) pro teenagery (označení “dětská literatura”, jak jsem to na několika místech viděla, je v tomhle případě hodně nepřesné a zavádějící) i pro ty, co už dávno školním lavicím odrostli, ale zůstala v nich kdesi ukrytá touha objevit Tramtárii a krást v noci nepojízdná auta. Budete se smát, až vám potečou slzy a budete oběma držet palce, aby byli po skončení knihy oba šťastní. I přesto je tenhle Bildungsroman ve své podstatě spíš tragickou výpovědí o nefungující rodině a nefungující generaci. Přímo se nabízí srovnat Čika s dobrodružstvími Huckleberryho Finna, a paralel bychom určitě našli víc než dost. Otázkou ale je, jestli je tak autor vůbec zamýšlel.

Ti introvertnější se ztotožní s vypravěčem, ti odvážnější s Čikem, každý si tam ale nakonec najde to svoje. Kniha nakousne všechna témata, která se puberty a dospívání týkají, ať už jde o přátelství, lásku, sexuální orientaci nebo smrt. Je věčná škoda, že nás Wolfgang Herrndorf, který zemřel letos v srpnu, už žádnými díly nedojme. Čik vám totiž vydrží maximálně na dva večery, a to si ho ještě budete šetřit.

(Wolfgang Herrndorf: Čik. Překlad: Michaela Škultéty, Argo, Praha, 2012)

2 thoughts on “Čik aneb Jízdenky do Tramtárie (recenze)”