Anna, content agency leader, 30, mum-to-be.

Recenze: Evangelium podle Jidáše

Katolický kněz Leo je pověřen poměrně zásadním úkolem – prozkoumat svitek nalezený u Mrtvého moře. Mohl by, ale nemusel, obsahovat ten nejzásadnější text, jaký kdy lidstvo od vzniku křesťanství objevilo, Jidášovo evangelium. Pokud by se jeho pravost potvrdila, musela by církev uznat, že je víra milionů lidí částečně postavená na lži. A není na lži postavená i víra samotného Lea, když ho Bůh nechá zamilovat se do vdané (zrádné) ženy? Není v každé(m) z nás vlastně taky trochu Jidáš?

Hledání opravdovosti a konečné pravdy, ospravedlňování lží a zkoumání toho, zda je láska opravdu všemocná a určující, to všechno jsou motivy, které se v knize opakují ve všech třech časových rovinách – v rovině sledující Leovu matku za druhé světové války v Římě, v rovině Lea zamilovaného do Madeleine a na závěr v rovině starého Lea žijícího s mladou malířkou. Jednotlivé roviny se proplétají a přeskakují mezi sebou, jednotlivé motivy se v různých variacích opakují a díky tomu drží příběh skvěle při sobě. Slabším povahám by se ale při téhle jízdě mohla zamotat hlava. (Mně to ale víc než vyhovuje, protože mě tenhle styl vyprávění pořád drží v pozoru.)

Simon Mawer si dal očividně při přípravě knihy opravdu záležet, ale občas vám bude připadat, že je faktografie ve vyprávění až příliš. Tempo děje se místy zpomalí, takže si čtenář může připadat, že čte encyklopedii a ne román. I tak vás ale čtení bude bavit, zvlášť jestli se vám líbil námět Šifry mistra Leonarda, ale provedení vám připadalo plytké. Evangelium podle Jidáše totiž plytkostí nebo povrchností netrpí ani zdaleka.

(Tenhle inteligentní a poměrně náročný román u nás nevychází poprvé. Pod názvem Jidášovo evangelium ho vydala už v roce 2008 Olympia, tentokrát ale došlo ke změně překladatele a celkově kniha dostala mnohem svěžejší ráz. Palec nahoru!)

Děkuji za poskytnutí recenzní kopie Knize Zlín, která pro vás přichystala i ukázku – autorův styl vystihuje skvěle.