Anna, content agency leader, 30, mum-to-be.

Recenze: Přízrak

Harry Hole se vrací na osloskou scénu. Ne ve velkém patetickém stylu, ale v komorním dramatu, které vás minimálně na jeden den přiková do židle.

Uběhly tři roky. Harry se vrací z Hongkongu do Norska. Je na rozdíl od dřívějška střízlivý, jinak oblečený, ale stále stejně tajemný a nepřístupný. Oleg, syn Harryho osudové ženy Ráchel, sedí ve vazbě. Údajně zavraždil svého spoludealera, ale Harry prostě nemůže v jeho vinu tak jednoduše uvěřit a rozhodne se pátrat na vlastní pěst. Oleg se zapletl s nebezpečnou mocí, s přízrakem, který kompletně ovládá distribuci nové drogy po celém Oslu, a vypadá to, že pro něj opravdu není vysvobození.

Příběh je vyprávěn z několika perspektiv, současným časoprostorem se proplétají vzpomínky zavražděného (opravdu se nám v okamžiku smrti před očima promítne celý život?), věrní fanoušci se setkají s několika postavami z minulých dílů a také s celou plejádou nových, zkorumpovaných a zničených existencí. Jako by Nesbø nemohl téměř nikomu na světě věřit.

Osudy jednotlivých postav se proplétají, potkávají, všechno do sebe zapadá. Pak vás ale Nesbø kopne do břicha, otočí příběh o 180 stupňů, aby vám vzápětí zasadil bolestivý úder do hrudníku. A to je věc, která z něj dělá prvotřídního autora – naprostá nepředvídatelnost, napínavost a neschematičnost, která tepe každou stránkou. Možná by si některé odbočky a popisy mohl odpustit – ale to, jak barvitě je vylíčena drogová scéna v Oslu, jak vám autor naservíruje motivaci zúčastněných, takže si připustíte, že byste se do podobné situace mohli dostat sami, to za odstavce navíc opravdu stojí.

Děkuji za poskytnutí recenzní kopie Knize Zlín. Přečtěte si ukázku, mrkněte na video, ale stejně si raději rovnou běžte pro knížku.